PRIVACYREGLEMENT
Barendrecht
en Heerjansdam Logopediepraktijk
Inleiding
Wij vinden het belangrijk dat de privacy van
onze patiënten goed is geborgd. Dit privacyreglement beschrijft hoe wij omgaan
met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.
Als u vragen heeft over het privacyreglement
kunt u hiermee terecht bij uw behandelaar. Ook kunt u een e-mail sturen naar
info@barendrechtlogopediepraktijk.nl of telefonisch contact opnemen met de
praktijkeigenaar, 06-48480356.
Artikel
1 Definities
In dit privacyreglement wordt aan onderstaande
begrippen de navolgende betekenis gegeven:
Gegevens de
gegevens die betrekking hebben op een persoon
Praktijk Barendrecht
en Heerjansdam Logopediepraktijk,
verwerkingsverantwoordelijke
Patiënt een
patiënt van de praktijk
Verwerking een
bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens
al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen,
vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen,
raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere
wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of
vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Artikel
2 Toepasselijkheid
Dit privacyreglement is van
toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die
betrekking hebben op patiëntenzorg.
Artikel
3 Doelen
De praktijk kan de gegevens verwerken
voor de volgende doelen:
(i)
het verlenen van logopedische zorg;
(ii)
het declareren van verleende logopedische zorg
bij de patiënt of zorgverzekeraar;
(iii)
ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden;
(iv)
wetenschappelijk onderzoek.
Artikel
4 De gegevensverwerking
1. Om goede zorg te kunnen verlenen worden
gegevens over de behandeling vastgelegd in een dossier. Uw behandelend
logopedist heeft wettelijk een dossierplicht. De behandelingsovereenkomst vormt
de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen uw behandelend logopedist
en anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij uw zorgvraag hebben toegang tot
de gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen. Daarnaast
worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren.
2. Als zorgaanbieder is de praktijk
wettelijk verplicht te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van
de geboden zorg. De gegevens kunnen daarvoor worden gebruikt. Wij zullen
daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar
waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct)
herleidbaar zijn tot individuele personen.
3. Als wij uw gegevens gebruiken voor wetenschappelijk
onderzoek zal hiervoor voorafgaand om uw toestemming worden gevraagd, tenzij
dat niet mogelijk blijkt en de wet toestaat dat de gegevens zonder toestemming
van de patiënt worden gebruikt. Wij zullen in beide gevallen niet meer gegevens
verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk
gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn
tot individuele personen.
4. Zorgverzekeraars met wie de praktijk
een overeenkomst heeft controleren of gedeclareerde zorg rechtmatig is
verleend. Zij kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in
dossiers. De praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen.
5. Uw gegevens worden niet met derden
gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties of als u
ons hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
Artikel
5 Beschrijving van de gegevens
De navolgende gegevens kunnen
worden verwerkt: naam, adres/contactgegevens, telefoonnummers/ emailadres, geboortedatum,
BSN nummer, relevante medische gegevens, naam huisarts/andere zorgverleners, gegevens
van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger.
Artikel
6 Rechten
1. Als patiënt heeft u het recht te weten
dat gegevens over u worden verwerkt. Wij informeren u daarover in algemene zin
door middel van dit privacyreglement. Wij, in het bijzonder uw behandelend logopedist,
informeert u ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de
huisarts wordt gestuurd over de voortgang of einde van de behandeling.
2. U heeft als patiënt het recht op inzage
in uw gegevens. Ook kunt u een kopie opvragen van het dossier waarin uw
gegevens staan. Wij nemen een verzoek tot inzage of kopie zo snel als mogelijk
in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij wij
vragen u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze
voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden
terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om
eventuele vragen te beantwoorden.
3. U heeft als patiënt het recht om
rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid
in uw gegevens. Wij zullen eventuele onjuist- en/of onvolledigheden zo snel als
mogelijk aanpassen.
4. Als u gegevens wilt laten vernietigen
kunt u daartoe een verzoek indienen. Wij vragen u om dit verzoek schriftelijk
te doen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen te
vermelden. De behandelend logopedist beoordeelt binnen drie maanden na het
verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is
om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die
van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de patiënt, kan besloten worden
om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen doen wij
dat gemotiveerd.
5. U kunt als patiënt een verklaring laten
toevoegen aan uw dossier. Wij verzoeken u om deze verklaring aan uw behandelend
logopedist te overhandigen zodat dit aan uw dossier kan worden toegevoegd.
6. Bij het uitoefenen van rechten als
beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele
gestelde personen het volgende:
- Betreft
het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk
vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;
- Betreft
het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de
minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;
- Betreft
het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten
uitoefenen;
- Betreft
het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de
wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.
Artikel
7 Bewaartermijn
1. Het dossier met behandelinformatie
wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst
bewaard, tenzij goed zorgverlenerschap met zich meebrengt dat de gegevens
langer worden bewaard.
2. Voor dossiers met behandelinformatie
van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint
te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
3. In andere gevallen dan in dit artikel
vermeld worden gegevens niet langer bewaard dan nodig is voor het doel.
4. Uitzondering op het voorgaande in dit
artikel is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens
zijn vernietigd.
Artikel
8 Geheimhouding
Wij gaan vertrouwelijk met uw
persoonsgegevens om. Dit betekent dat wij gegevens niet aan derden verstrekken
behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook leggen wij een
geheimhoudingsverplichting op aan onze medewerkers en externe partijen die de
praktijk inschakelt ten behoeve van onze activiteiten, zoals bijvoorbeeld
leveranciers van software.
Uitzondering
op de geheimhoudingsverplichting is uitsluitend mogelijk als:
- u
hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven;
- het
verstrekken van de gegevens noodzakelijk is voor een goede zorgverlening en de
ontvanger, bijvoorbeeld de huisarts, eveneens betrokken is bij de zorgvraag;
- er
zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken,
bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van
plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk
geweld; of
- wij
daartoe gehouden zijn op grond van een wettelijke verplichting of in een kracht
van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak.
Artikel
9 Informatiebeveiliging
Wij nemen alle passende
technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om
de beveiliging van uw gegevens te waarborgen.
Artikel
10 Functionaris gegevensbescherming
1. De praktijk heeft een Verantwoordelijke Gegevensbescherming
aangesteld.
2. De Verantwoordelijke Gegevensbescherming
heeft tot taak binnen de praktijk toezicht te houden op de gegevensverwerking
en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en is daarmee ook
de eerste aanspreekpersoon.
Artikel
11 Wijzigingen
De praktijk kan het privacyreglement
eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. Wij zullen u in dat
geval via onze website www.ermelologopediepraktijk.nl informeren.
Artikel
12 Klachten
Hoewel wij al het nodige doen
om uw privacy te borgen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de wijze
waarop uw gegevens worden verwerkt. Als u een klacht heeft kunt u dit bespreken
met uw behandelaar of de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is te
bereiken op 06-48480356 of per e-mail info@barendrechtlogopediepraktijk.nl. Ook
kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij Barendrecht Logopediepraktijk,
praktijkhouder Esther van Gool. Postadres Prins Clausstraat 70 te Smilde.
Het staat u te allen tijde
vrij om uw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.
Versie
d.d. 24-05-2018